I mine ører er det ikke så mye svung over ordet "kommune". Likevel virker det som om de aller fleste skal ha et slagord som skal si noe om kommunen, sannsynligvis mer som geografisk område enn som offentlig administrasjonsenhet. NRKs Norgesglasset har laget en kåring over de ti mest kreative variantene:
1."Sirdal - meir enn ryper", Sirdal kommune, Vest-Agder.
2."2+2=5" Froland kommune, Aust-Agder.
3."Utanfor allfarveg - heldigvis", Sande kommune, Møre og Romsdal.
4."Stavtaket foran", Trysil kommune, Hedmark.
5."Hva kan vi gjøre for deg i dag?", Birkenes kommune, Aust-Agder.
6."Den vesle kjempen", Grue kommune, Hedmark.
7."Fra smul sjø til evig snø", Hemnes kommune, Nordland.
8."Ringsaker - midt i væla", Ringsaker kommune, Hedmark.
9."Fly så høyt du vil, med begge beina på jorda", Høylandet kommune, Nord-Trøndelag.
10."Bli en av oss, dra te' Moss", Moss kommune, Østfold.
Videre er reklamemann-og-litt-mer Ingebrigt Steen Jensen intervjuet i sakens forbindelse, og han kategoriserer, temmelig subjektivt, slagordene i de geografisk orienterte, de kryptiske, de mulige, de lange, de kule og de intetsigende. Når det gjelder min hjemlige Sandnes kommune vil jeg absolutt si at den tilhører sistnevnte kategori med mottoet "I sentrum for framtiden". Det minner veldig om ordføreren i Champignac fra tegneserien Sprint som strør om seg med mottoet "Fremad for fremtiden" og andre svulstigheter og blødmer.
-
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
2 kommentarer:
Det kan synes som enhvert foretak eller bedrift også har hengt seg på denen bølgen som tydligvis er tenkt skal virke positivt både innad og utad. Min arbeidsgiver har valgt dette: Et forbilde - din trygghet.
Hva sier det? Meg sier det ingenting.
Og hvor mange av innbyggerne eller de ansatte bryr seg om slagordet? Få, om noen.
Legg inn en kommentar