08 juni 2009

Dagens musikkoppdagelse

Kanskje Norges beste jazzsaksofonist, Håkon Kornstad, kommer med ny soloplate i september, men en stund fremover kan man gratis laste ned låten "Oslo" på nettsiden hans her. Anbefales!

Det er åpenbart en stund siden jeg var innom nettsiden hans, for jeg hadde ikke fått med meg dette spennende prosjektet til Kornstad og bassist Ingebrikt Haaker Flaten. På platen "Elise" har de spilt inn og improvisert over flere gamle salmer fra salmeboken til Flatens bestemor Elise, som selv bidrar med nydelig sang av et vers fra salmen "Ak, mon jeg staar i naade".

Årsaken til at jeg ikke har hørt om platen, kan være at den er gitt ut på det svenske selskapet Compunctio, som betyr "hellig smerte": "The grief somebody feels when faced with that which is most beautiful is both a reminiscence and a foretaste of the divine world". Musikken er virkelig vakker, og det hadde sikkert vært en opplevelse å oppleve den på konsert en gang i sommer.
-

Ingen kommentarer: