12 januar 2009

Microsofts sanne ansikt?

Monopolisten Microsoft kjenner åpenbart ikke sin egen begrensning. Én ting er at de ikke er i stand til å finne på så mye nytt og banebrytende selv; enten må Microsoft svare på noe Apple eller Google har gjort før dem, eller så kjøper de en masse småfirmaer som har utviklet innovative løsninger. En annen er at de skal spre seg på så mange felter som mulig. Kombinasjonen av disse to tingene må jo bli katastrofal, hvilket åpenbart er tilfellet med musikkprogrammet Songsmith. Og hva er Songsmith?

Microsofts beskrivelse: Songsmith generates musical accompaniment to match a singer’s voice. Just choose a musical style, sing into your PC’s microphone, and Songsmith will create backing music for you. Then share your songs with your friends and family, post your songs online, or create your own music videos.

Musikkbloggeren You Ain't No Picassos beskrivelse: Songsmith is a program where you sing into the microphone and it creates instrumentals to back you up. The computer geek in me says “neat,” but the music lover in me says “what a horrible abomination that’s leading us further to the Apocalypse. But on this video, both sides agree: truly a scary train wreck.”

Videoen det refereres til er reklamevideoen for Songsmith, og jeg klarer ikke bestemme meg for om den er en hysterisk morsom parodi eller om den er en oppriktig ment reklame som dermed avslører et pinlig dårlig konsept, manglende innovasjon og fraværende kunnskap om markedet:



Jeg lo og ristet på hodet, uansett om dette var ironi eller alvor. Akkurat som med den legendariske reklamen for Appalachian State University. "Hot-hot-hot! Hot-hot-hot! Appalachian is hot-hot-hot!" Arrrrgh, blir sittende i hodet hver gang!

Ingen kommentarer: