23 januar 2009

Bylarm schmylarm

En gang for ikke så lenge siden var by:Larm en spennende festival som ble arrangert i de regionale byene omkring i Norge. Og artistene som spilte var nye og uetablerte. I fjor kom festivalen til Oslo, og det ser dessverre ut til at den blir her. Og andelen veletablerte musikere har gått rett i været. Hvorfor f.eks. Jarle Bernhoft (med all respekt å melde for JB, for all del!) skal ha to konserter på to dager, bare en måned etter han hadde konsert på Rockefeller er meg en gåte. Og hvorfor skal Hanne Hukkelberg eller Lindstrøm eller Skambankt eller Martin Hagfors eller Annie spille? by:Larm er ikke så mye en mulighet for de nye uetablerte som en showcase for de etablerte og erfarne.

Da passer det jo at festivalen er sponset av elitistiske Utenriksdepartementet.

Men du må likevel trykke på en lenke der det står "Englis" for å få engelskspråklige sider (eller trykke "Nors" for å få norske sider når du er på de engelske). Så jeg kan ikke tro at by:Larm er noe annet enn et utstillingskikkhull mot verden.

Mens club:Larm er det nye by:Larm.
-

2 kommentarer:

Styrkor sa...

Jeg tror du langt på vei har rett i at bylarm har forandret seg og at club:larm i så måte er den nye bylarm. Men er ikke dette temmelig ålreit? Musikkeksport er viktig. Annie er jo en av de norske artister med stort potensiale mot utlandet. Hun ble vraket av Island og sitter med ferdig innspillet plate som hun gjerne vil ha ut internasjonalt. Hvis bylarm kan være et vindu mot den internasjonale bransjen sånn sett, så er det jo topp? Spesielt også siden mange av de internasjonale bransjedelegater har blitt påspandert reise og overnatting, så vil det være naturlig å vise fram noe som er godt etablert nasjonalt, og dermed som også kan fungere internasjonalt. I tråd med at Norge har fått større pondus i forhold til eksport, er det dermed mer naturlig at bylarm får et mer internasjonalt fokus. En del up and coming finner vi jo på programmmet uanset. At disse kommer i skyggen av større acts, er også helt ok. Med tiden vil folk forstå at det handler om å finne sin targeted målgruppe, sin nisje. Ellers, etter jeg bosatte med i utlandet, har jeg vært meget tilfreds med at bylarm ligger i Oslo. Billigere og enklere å komme seg dit. Hyggelig å farte rundt i Norge, men ofte er det enkleste også det beste ;)

club:larm står klubbene for selv. Dermed hyggelig at mange velger å book up and coming acts, som for eksempel Stina.

Einar sa...

Du har et bra poeng. Som utstillingsvindu mot utenlandsk musikkbransje er nok Oslo og noe mer etablerte artister det greieste. Men jeg synes fortsatt man kunne hatt en nasjonal "gamle-by:Larm" for nye, lovende artister, og at festivalen gikk på omgang mellom de regionale byene.