16 oktober 2008

Jean-Claude van Damme metafilm

Jean-Claude van Damme og Steven Seagal må utgjøre noe sånt som klisjeactionfilmenes dobbelmonarki. Førstnevnte har imidlertid tatt et skritt i selvironisk retning ved å spille i filmen JCVD, en film som handler om nettopp Jean-Claude van Damme, men da om filmstjernens pengeproblemer og en rettssak for å beholde foreldreretten til datteren. Filmen ble nylig vist på Toronto International Film Festival med blant følgende i omtalen:

The Muscles from Brussels is back!

Being Jean-Claude Van Damme is tough. Sure, he is an internationally recognized celebrity (and possibly the world's most famous Belgian), but this star seems to have fallen from grace with a recent history of direct-to-video flicks. In a surprising yet crafty career move, Van Damme plays himself – with all his foibles in plain view – in JCVD, a rollicking action-comedy examination of the nature of fame.

A hilariously entertaining, surprising film, JCVD tells the comeback story of a screen hero who has been on the receiving end of kicks that are getting harder and harder to take.


Jeg har litt problemer med å finne ut helt hvilken presentasjonsfilm (prøver meg på et annet ord enn trailer) som er den offisielle. Men jeg tror denne er europeisk og denne er amerikansk. Favoritten er derimot denne smakebiten (prøver meg igjen; la være å skrive teaser) som jeg da tror er fra selve filmen som altså handler om Jean-Claude van Damme som kommer til innspillingen av en film om Jean-Claude van Damme (uff... sånne metakonsepter blir alltid fryktelig mye mer tungvinte når man skal prøve å beskrive dem).

Ingen kommentarer: