11 september 2009

Valgbodkampen

Jeg skal ikke kommentere selve valget så mye, men synes det er rart at ingen har kommentert valgbodene på Karl Johan i Oslo. Mest irriterende er Arbeiderpartiets valg- og videoboks som støyforurenser gata med lyd fra videosnutter som går og går og aldri ser ut til å ta pause. Siden jeg som regel passerer denne boksen på vei til jobb, har jeg klart å bli temmelig lei av stemmene til Hadia Tajik, Jens Stoltenberg med flere.



Frp har en liten tømmerhytte, i en stil som jeg først var brennsikker på måtte være Senterpartiet (den er jo endatil plassert mellom Ap og SV). Rødt har en rød campingvogn og plakatstativer av den sorten man iblant ser utenfor Tronsmo bokhandel. Et skur i gult er selvsagt kult for KrF, mens Venstre har en grønn portal jeg ikke helt klarer å gjøre meg opp en mening om er stilig design eller bare jalla. Høyre har en glassboks som ser ut som den primært brukes til kommunevalg.

Og så var det SV. Isolert sett har de definitivt den stiligste valgboden: En holdeplass med SV-linja og kandidatene oppført tilsvarende trikkelinjene ved reelle holdeplasser. Men dette designet inviterer unektelig til en del tolkningsmuligheter som ikke nødvendigvis er særlig flatterende for partiet:

- Har toget/trikken/bussen gått for SV?
- Ble de stående igjen da de andre dro?
- Kollektivsatsing = nye holdeplasser



Ok, billige blødmer, jeg innrømmer det.

Men det jeg stusset mest på er at disse holdeplassene vel er reklamefinansierte av JCDecaux og ikke offentlig finansiert. Og har ikke venstresiden aksjonert og demonstrert mot nettopp disse holdeplassene? Dette må da stride mot SVs grunnprinsipper. Men kan man sitte i en regjering som støtter opp om deltakelse i Nato-operasjoner i Afghanistan, så kan man vel svelge private initiativer også. Og kanskje til og med innse at iblant kan private løsninger faktisk være bedre enn offentlige.
-

Ingen kommentarer: