07 november 2008

Musikk 2.0

Det begynner å bli endel band og artister som har resignert eller funnet ut at det er ikke så mye vits i å kjempe innbitt mot ulovlig nedlasting på nettet. Det kan virke som om det er mer konstruktivt å tenke "if you can't beat them, join them" og komme de nettsurfende lytterne i møte. Radiohead la jo ut sin forrige plate "In Rainbows" på nettet med mulighet for lovlig gratis nedlasting. Tom Waits annonserte årets turné gjennom en fiktiv pressekonferanse på YouTube. Og tidligere høst la Sigur Rós ut en nedlastbar instrumentalversjon av låten "Gobbledigook" og annonserte konkurranse for beste hjemmelagde musikkvideo. Nylig ble vinnerne kåret og hederlige omtaler tildelt flere her. Må innrømme at jeg ble litt skuffet over nivået, kanskje fordi Sigur Rós selv lager så fantastiske musikkvideoer. Men skal jeg velge en favoritt, må det bli denne:



Remixing er en annen lanseringsstrategi, slik Franz Ferdinand nå har utlyst en konkurranse og lagt ut noen gitarspor fra sin kommende singel "Ulysses" hos Beatport.

Man får definitivt mer oppmerksomhet, og da må det vel resultere i mer inntekter? Eller?

PS: Bare et musikktips som ikke har så mye med ovenstående å gjøre: Hos NPR kan man høre en rekke utmerkede konsertopptak, som Herbie Hancock på Newport Jazz festival i august, eller Yo La Tengo fra South by Southwest. Eller man kan lytte til eller laste ned en nesten to timer lang konsert med min favoritt Andrew Bird.

PPS: Jeg legger ut videoen til "Svefn-g-englar" bare for å vise kontrasten til ovenstående (Sigur Rós' egen video for "Gobbledigook" er jo sensurert på YouTube og andre steder pga utilslørt nakenhet)


-

Ingen kommentarer: